Laadspanning AX te laag voor calcium-accu!

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Laadspanning AX te laag voor calcium-accu!

Postby Bart_Limoen » WedJan25, 2012 3:01:48 PM

Mijn AX kocht ik een paar maanden geleden. De accu die hier nu in zit is aan het afsterven en ik probeer deze nu te reanimeren.
Het is een 'standaard' lood-accu uitgevoerd met calcium en silver. Naar het schijnt moeten calcium-accu's met een hogere spanning worden geladen: 14.7 Volt i.p.v. 14.4 Volt. In de tijd dat onze AXjes werden gemaakt, bestonden deze accu's waarschijnllijk nog niet. De laadspanning van een AX is normaal gesproken 14.4 Volt. Een calcium-accu zal dus ook nooit 100% geladen worden in een AX en daardoor ook niet zolang leven als dat beloofd wordt.

Ik heb zoveel verschillende (en ook heel veel tegenstrijdige) dingen gelezen over accu's op fora, maar vond dit nog het meest duidelijke verhaal:
http://www.grumpyoldtechie.com/wordpress2/2009/06/17/battery-centre-needs-the-battery-university/

Er is zelfs electronica om dit verschil van 0.3 Volt te overbruggen. (Ik kan helaas de URL niet meer terugvinden.)

De twijfel over de laadspanning begon toen ik de gebruiksaanwijzing las van een acculader die ik kocht bij de Action. Deze heeft een laadspanning van 14.7 Volt, terwijl ik eerder op dit forum had gelezen dat dit 14.4 Volt moet zijn en wat ik ook heb gemeten in mijn AX. Mijn twijfel was compleet toen ik op Wikipedia las dat lood-accu's beginnen te gassen (=ontleden in waterstof en zuurstof) bij een laadspanning van 14.4 Volt.

Ik vroeg me af wat jullie ervaring is met de levensduur van calcium-accu's in de AX.
User avatar
Bart_Limoen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
 
Posts: 60
Joined: FriDec16, 2011 7:42:21 AM
Location: Santpoort-Noord

Re: Laadspanning AX te laag voor calcium-accu!

Postby Terminal » WedJan25, 2012 5:28:26 PM

Je kan prima een accu volledig vol laden op een lagere spanning... daarbij heb je maar een verschil van 0.05volt per cel verschil. Een volgeladen accu is maar 13.2volt totaal dus je hebt altijd een potentiaal verschil van 1.2 of 1.5 volt tegen over de dynamo. Wat meer als voldoende is om je accu vol te laden.

Verder is een calcium accu gewoon een lood accu waar inplaats van antimoon calcium is toegevoegd bij het lood om het waterverbruik terug te dringen. Daarom is die ook onderhoudsarm doordat het verbruik van water zo gering is dat bijvullen niet nodig is meer in de technische levensduur.

Je accu reanimeren kun je eigenlijk vergeten, er zijn wel technieken maar voor een simpele auto accu is dat niet echt heel interessant, tevens zul je daar thuis de spullen niet voor hebben. Je kan beter een nette Bosch of Varta accu kopen, kun je de komende 5jaar weer voorruit.
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Laadspanning AX te laag voor calcium-accu!

Postby Terminal » WedJan25, 2012 5:29:43 PM

*een post is wel genoeg
AX 11TRE 1988
User avatar
Terminal
AX Master
AX Master
 
Posts: 1946
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen


Return to Electrisch/Electric

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests

cron