Bossie wrote:Geweldig, zo'n tijdscapsule. Erg handig dat je de zijpanelen er zo af kunt pakken. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat als je klaar bent. Ik kom hem graag een keer bewonderen.
als de wagen klaar is en een kenteken heeft kom ik graag eens naar een AX meeting.
tja, het verhaal van de afneembare panelen.
De BMW Z1 en de MAX zijn in dezelfde periode ontwikkeld, waarbij Kick design ( het ontwerpbureau van de MAX) ook aan BMW eea. heeft bedacht.
de max is een modulair concept, 1 wagen , 4 uitvoeringen door het uitwisselen van modules. softop, hardtop,pick up en stationwagon.
maar daar houdt het niet bij op. alle kunststof exterieurdelen zijn uitwisselbaar...vandaag een rode , morgen een groene bijv. , ook het interieur is zo ontwikkeld.
portierpanelen en stoelbekleding eenvoudig uitwisselbaar.
maar na het faillisement van MAX houdt het niet op, de bedenker van de MAX gaat weer werken bij GE aan een project ism. met de horloge maker aan de "swatch ", en daarin komen alle ideeen qua uitwisselbaarheid weer terug. helaas niets geworden, maar... het wordt opgekocht door Mercedes en nu heet het Smart......en veel van de ideeen worden overgenomen , zie daar de uitwisselbare panelen.
en wat dacht je van het dak van de pleuriel...zelfde idee, zelfde persoon.
stukje auto historie.
bij gelegenheid zal ik nog een foto plaatsen van de swatch. .. waar heb ik die ook alweer..?
GE is ook als grondstof leverancier betrokken geweest bij het europesche "mozaik"project en bouwde op basis van de AX twee stuks de Vector ( I en II).
de portieren van de MAX vielen ook onder dit project ( in DSM materiaal) , evenals een volledig kunststof chassis en een studie voor een kunststof achtervloer.
nu vrij normaal, 25 jaar geleden pionierswerk.
in het andere topic over de geschiedenis van de MAX staan wel wat foto's.