AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby Wheelnut » TueJul22, 2014 5:25:51 PM

Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » TueJul22, 2014 6:49:37 PM

5.5 jaar is inderdaad "zeker 5 jaar" :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » TueJul22, 2014 8:59:17 PM

Argh, het volgende irritante fenomeen dient zich aan. Bij snelheden >90 slingert de auto een beetje, alsof er iets los zit, of alsof de achterwielen proberen de spoorvorming te volgen in de weg ofzo, en in bochten (vooral/alleen linkerbochten) op snelheid lijkt 't alsof de achterkant begint te schuiven.. Alles al gechecked, banden opnieuw op spanning gebracht, niks los. Ik ga denk ik morgen ff een setje andere schokdempers dr onder zetten en zien of dat 't probleem oplost.

Enige bron die ik kan vinden niet niet gelijk "het zijn altijd de banden" roept, maar inderdaad schokdempers als mogelijke oorzaak/oplossing noemt:
http://www.cliosport.net/forum/showthre ... tramlining
Last edited by AlexanderB on TueJul22, 2014 9:22:37 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby Wheelnut » TueJul22, 2014 9:16:12 PM

Achterste draagarmrubbers van de voorste draagarmen?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » TueJul22, 2014 9:35:40 PM

Die heb ik al gecontroleerd, zijn gewoon spelingsvrij, de hele voortrein is gewoon prima, zou niks anders verwachten na 18 maanden onder de auto, met allemaal nieuw spul.
(Hoewel, die stabi-stang die na 8 maanden al finaal kaput was..)

Het gedoe begon pas nadat ik de achteras en de achterwielen vervangen heb. Nou zijn low-profile en brede banden beide bekende oorzaken van "tramlining", maar ik heb diezelfde banden ook op m'n GTI gehad, en die had dit probleem echt niet, dus aan de banden mag 't niet liggen..

Ik doe morgen wel ff de schokdempers, hopelijk is 't dat. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » WedJul23, 2014 8:03:41 PM

Zo, nogmaals opgekrikt, en eens flink aan de wielen gesjord, linker wiel heeft (nu, was zover ik weet nog niet bij inbouw) speling op de as.

*facepalm* deze as is dus ook vernacheld. :( klotezooi.


Na de vakantie maar een donor-as en een set nieuwe lagers op de kop tikken. Iemand nog een 1.0 of 1.1 as staan *zonder stabi* en zonder speling? Liefst gratis, deze grap is inmiddels al duur genoeg.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby Wheelnut » ThuJul24, 2014 4:01:09 PM

Heb je geprobeerd de stabilisator wat vaster te draaien?
Ik had ook speling op de achteras bij de APK, en dat bleek een kwestie van een los boutje te zijn.
(Althans, ik meen dat het de stabilisator was...)

Zo'n ding zet zich tijdens het rijden...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » FriJul25, 2014 8:16:02 AM

Bij mij is het echt de s, het wiel en de arm bewegen samen in de toe/uitspoor richting, wat het geslinger zeker verklaard. Zit zichtbaar speling op.

Anyway, heb al revisiespullen besteld, en chris had een goede hoofdbuis nog, dus dat moet wel goedkomen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » TueAug05, 2014 11:57:32 PM

Zo, 2 weken roadtrip door Europa gedaan, voelt alsof ik een maand weg ben geweest. :P
4700 km dr bij gezet, de 290k gepasseerd en een paar bergpassen op en afgereden, enzovoorts. :)
Auto heeft zich naar omstandigheden goed gehouden, Wel een paar puntjes die tegenvielen, daarover meer zometeen.

Eerst naar Tsjechië, naar Spindleruv Mlyn, hele gave zomerrodelbaan hebben ze daar. Ook naar een natuurpark geweest, waar ze hele hoge rotsformaties hebben. Lekker stuk gewandeld.

Daarna naar Praag, het was dr erg druk, te druk, beetje jammer. De vorige keer dat ik dr was was 't minder druk. Misschien iets om nog terug te gaan in de lente als het rustiger is. :)

Toen naar Wenen gereden, was dr nog nooit geweest. Vond het erg leuk, maar heb lang niet alles kunnen zien wat ik had willen zien. Daar ga ik zeker ook nog wel een keer (meerdere dagen) terug. :)

Grossglockner op en af gereden, erg mooi :) Helaas was het restaurant al dicht, dus geen apfelstrudel. :(

Duurde wel een stuk langer dan verwacht, dus het was al donker toen ik bij Staller Sattel bovenaan stond bij het stoplicht. Desondanks, erg gaaf.

Daarna de nacht doorgereden, in Italië nog een aantal naamloze bergpassen over, om eenofandere reden wou m'n navigatiesysteem niet de snelweg vinden. Uiteindelijk op een snelweg terechtgekomen, en bij een tankstation een paar uurtjes geslapen.

Toen doorgereden naar Porec, Kroatië. Blauwe zee, koraalrif voor de camping, lekker snorkelen. Nog een grot bezocht, en de ruines van een groot kasteel. Erg mooi weer gehad. :D Every bit as good as I remembered it, ben naar dezelfde camping geweest waar ik als een klein jochie met m'n ouders ook gestaan heb.

Het plan was om daarna door te rijden naar Venetië, maar we hadden dr allebei niet zo'n zin in, en na 2 hagelbuien met ijsblokjes zo groot als golfballen, besloten door te rijden naar Oostenrijk.

Stelviopas over gereden, veel haarspeldbochten, ik vond het zelf een beetje tegenvallen, het reed niet echt lekker. Wel Bergmarmotten gezien. :)
Daarna besloten om naar huis te gaan, ipv een camping te zoeken. Na 12 dagen vakantie waren we het allebei wel een beetje zat.

De Jaufen en Timmelsjoch pas, en nog wat bezienswaardigheden in dat gebied van Oostenrijk moeten dus wachten tot de volgende keer. :)

Hetzelfde met Spa, waar ik ook nog een dagje naartoe had gewild. Echter heb ik al een afspraak staan voor een campeermeeting daar over 3 weken, dus dat komt helemaal in orde. :)

Oh, en nog een stukje instant-karma, reed een kerel achter me met grootlicht aan, die vervolgens mij opzij wou seinen met z'n richtingaanwijzer (ik moest maar over een doorgetrokken streep heen blijkbaar), even later haalde ik 'm weer in, toen had ie blijkbaar geen haast, en toen ie me even later weer voorbij kwam vliegen (nogsteeds met grootlicht aan) werd ie aan de kant gezet door de politie. :D pwned.

Hoewel de rit vrijwel probleemloos is verlopen, waren er wel wat probleempjes met de auto:
- De gare achteras, dat reed echt een partij onprettig op hoge snelheid, constant stuur-input nodig om rechtdoor te gaan bij hogere snelheden, en was me bijna fataal toen ik met bijna 160 op de klok een noodstop moest maken, waarbij de achterkant van de auto dus lekker alle kanten op ging. :X Op bochtige wegen gelukkig weinig van te merken, dus heb me zeker wel vermaakt verder, maar de lange rechte snelwegstukken waren absoluut niet leuk.

- De brandstoffilter. Die heb ik namelijk vakkundig gesloopt de avond voor vertrek, door de plastic ontwateringsschroef er finaal af te breken. Natuurlijk had de automaterialenzaak er 5 minuten voor sluitingstijd geen op voorraad, dus maar een benzinefiltertje van het schap geplukt en tussen de slang gepropt. Halverwege de vakantie was er lucht in gekomen, en sputterde de auto een beetje. Dus opnieuw ontlucht, en daarna was 't weer goed. :) Zal maar een nieuwe brandstoffilter bestellen, dan kan 't weer aangesloten worden zoals 't hoort. :)

Overigens heb ik nog nooit een druppel water in die waterafscheider gevonden, dus denk dat ik het noodlot niet verder ga tarten, en daar nooit meer aan ga komen, of misschien zelfs een filter koop waar niet zo'n dom plastic aftapkraantje op zit.. Eens in het jaar een nieuw filter dr op en 't is wel goed.

- De remmen, ik heb nu alweer een trillende remschijf voor. Na het hard afraggen van een bergpas was het trillen weg, maar na een tijdje zonder te remmen op snelweg-snelheid te hebben gereden is het trillend stuur bij remmen weer terug. Ik vermoed een lichtjes aanlopende remklauw als veroorzaker.
Wishlist: andere remklauwen of revisie.
Voor de rest werken ze echt prima en zelfs na lomp naar beneden raggen van de Stelviopas (waar je, ondanks remmen op de motor, elke 20-30 seconden van 70 naar stapvoets moet remmen..) M'n velgen zijn nu wel echt zwart, tijd voor een poetsbeurt.

- Achterbanden liepen nog een klein beetje aan in sommige situaties (scherpe haarspeldbochten met veel hoogteverschil, sommige hobbels/drempels waarbij de auto hard in z'n vering klapt). Behalve de nieuwe (hogere) bumpstops ook nog aluminium klosjes als bumpstop-aanslagen monteren dus, dan zou 't wel opgelost moeten wezen..

- 57 pk hebben op de autobahn is k*t en andere bestuurders houden totaal geen rekening met het feit dat als je je momentum kwijtraakt, het lang duurt om weer op te trekken. Erg frustrerend, ik kan dr een hele lap tekst over schrijven, maar ik zal het maar laten.
Hoog tijd voor turbo dus. :)

Foto's en video's komen dr aan. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby Bossie » WedAug06, 2014 8:31:18 AM

AlexanderB wrote: probleempjes met de auto:
- De gare achteras, dat reed echt een partij onprettig op hoge snelheid, constant stuur-input nodig om rechtdoor te gaan bij hogere snelheden, en was me bijna fataal toen ik met bijna 160 op de klok een noodstop moest maken, waarbij de achterkant van de auto dus lekker alle kanten op ging. :X Op


Goh, misschien ga je nu eindelijk snappen waar ik je in het verleden (eind 2012) al voor gewaarschuwd heb.
Image Image Image
User avatar
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5919
Joined: SunMay07, 2006 4:24:23 PM
Location: Harderwijk

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby Jurjenz » WedAug06, 2014 9:28:27 AM

Heerlijk een rondrit door Europa! Alles op de dashcam gezet? :D

Balen van de achteras. Is het geen optie om toch de vorige terug te plaatsen? Ik kan me voorstellen dat 57 pk op de duitse snelweg ontzettend frusterend rijdt. Je moet letterlijk anticiperen waar je leven vanaf hangt, en dat is vermoeiend :)

Nog AX'jes gespot?
Image
User avatar
Jurjenz
AX Master
AX Master
 
Posts: 1011
Joined: TueAug21, 2012 11:10:58 AM
Location: Groningen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby mini_mouse » WedAug06, 2014 11:48:20 AM

Mooi verhaal :D . Wel nog een todo list nog, dus.

Die 57 pk of wat het ook is, is wel wat krap in sommige situaties ja! Maar echt traag is het gelukkig ook niet.
mini_mouse
AX liefhebber
AX liefhebber
 
Posts: 134
Joined: ThuMay21, 2009 9:05:27 PM
Location: Midden Limburg

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » WedAug06, 2014 2:41:17 PM

Jurjenz wrote:Heerlijk een rondrit door Europa! Alles op de dashcam gezet? :D

Het meeste, ben een paar keer te lang doorgereden zonder de kaart leeg te maken waardoor ik wat video verloren ben, maar het meeste staat dr op. :D bijna 180 gig aan video.

Jurjenz wrote:Balen van de achteras. Is het geen optie om toch de vorige terug te plaatsen?

Nope, die ligt al bij 't oud-ijzer. En die had een vergelijkbare hoeveelheid speling ,maar dan in de camber-richting, wat het leven ook niet beter maakte.

Jurjenz wrote:Ik kan me voorstellen dat 57 pk op de duitse snelweg ontzettend frusterend rijdt. Je moet letterlijk anticiperen waar je leven vanaf hangt, en dat is vermoeiend :)

Het is vooral dat ik te lief ben, ik ga aan de kant als er iemand achter me zit die sneller rijd, alleen dan trekt die persoon niet snel genoeg op.
- waardoor ik gas moet loslaten om erachter weer naar links te gaan.
- echter daar rijden dan ineens alle auto's die ik net (met veel geduld, want ze gaan niet opzij) ingehaald heb, die niet harder rijden dan 130@unlimited.
- daardoor kan ik niet terug naar links, en moet ik nog verder afremmen om niet achterop de inmiddels snel dichterbij rijdende vrachtwagen te knallen.
- en dan moet ik wachten op een gat groot genoeg, weer van 80 naar 130 versnellen, een lange tijd wachten achter de hele trein 130-rijders, en dan weer een voor een inhalen..
Dan leer je snel genoeg om niet opzij te gaan voor sneller verkeer, tenzij je genoeg lege ruimte hebt op de rechterbaan, een stuk meer dan je in eerste instantie denkt nodig te hebben, omdat de snelle rijder ook gewoon een eco leaseauto blijkt te zijn ofzo.

Jurjenz wrote:Nog AX'jes gespot?

Ja, best een paar nog. :D 3 in Tsjechië, 1 in Oostenrijk ("Diesel mit Kat") en een stuk of 4-5 in Kroatië, inclusief een type 1.

mini_mouse wrote:Mooi verhaal :D . Wel nog een todo list nog, dus.

Zeker, ik heb me wel vermaakt. Nogal een lijstje ja, maar dar komt wel goed. :) De lagers voor een achteras-revisie waren al aangekomen voor ik thuis was. :lol:

mini_mouse wrote:Die 57 pk of wat het ook is, is wel wat krap in sommige situaties ja! Maar echt traag is het gelukkig ook niet.

Het is naar moderne maatstaven ook niet echt snel, met 13.nogwat seconden tot de 100, waarschijnlijk nog een stuk langzamer met alle meuk en 2 inzittenden in m'n auto. De gemiddelde eco-bak kan al tussen de 8 en 10 tegenwoordig :roll:
En zeker als je van een GTI af komt die gewoon stevig doortrekt en niet boven de 100 alle puf kwijt is, dan mis je dat wel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby citrofenwick » ThuAug07, 2014 10:37:00 AM

Roadtrippen is leuk! Heb net ook een roadtrip van 4750km achter de rug.

Houd er rekening mee dat er veel kans is dat je achteras reeds ingesleten kan zijn. Dan heeft revisie weinig nut.
AX-kopen is verslavend.
User avatar
citrofenwick
Total admin
Total admin
 
Posts: 4011
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » ThuAug07, 2014 11:07:57 AM

"nieuwe" hoofdbuis + nieuwe lagers zou genoeg moeten zijn toch? :) tenzij de langsarmen ook beschadigd zijn op eenofandere manier..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » WedAug13, 2014 5:14:22 PM

Voordat ik op vakantie ging perongeluk de aftapschroef van de brandstoffilter afgebroken.

Net ff de brandstoffilter dr af gesloopt, en een andere bout uitgezocht om de afgebroken ontwateringsschroef te vervangen, plastic onzinding.. :) Dus straks ff de boel weer aansluiten zoals het hoort, met een grote dieselfilter dr tussen, niet met een stom plastic benzinefiltertje..

Also, ff aan het passen geweest met de turbo, dit is ongeveer de plek waar ik 'm wil, maar dan met de uitgang van de compressor de andere kant op denk ik. :)
Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby Wheelnut » WedAug13, 2014 6:29:08 PM

Dat wordt op die manier flink slopen met de uitlaat, of niet?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
User avatar
Wheelnut
AX Master
AX Master
 
Posts: 1633
Joined: SatApr16, 2011 2:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby AlexanderB » WedAug13, 2014 8:20:47 PM

Hmm, op de manier hoe ik 't bedacht had zal 't op zich meevallen, mijn idee was om een stevige U bocht te maken met 2 flenzen dr aan, vanaf het standaard uitlaatspruitstuk naar de turbo. En dan verder met dunwandig spul, vanaf de turbo een enkele bocht naar beneden, daar verbind ik 'm dan weer met de onderste helft van de downpipe.

Het gewicht van de turbo zelf wil ik ondersteunen met een steun naar de versnellingsbak. :)

De grotere truc gaat zijn, hoe ga ik de inlaat aansluiten. de standaard aansluiting zit met 2 dunne pennetjes vast, daar staat ook geen druk op. daar moet waarschijnlijk een slang-flens aan gelast worden, in aluminium, dus dat moet ik uitbesteden.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
User avatar
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5966
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby Ceristimo » FriAug15, 2014 12:53:06 AM

Mooi verhaal AlexanderB! Wat heb je een prachtig toerrit gemaakt.

Beetje problemen horen erbij als je in een ouwe boodschappen kar de hort optrekt, natuurlijk :D. In elk geval heeft ie dat hele end gereden zonder je te laten staan.

Achteras is gewoonweg balen. Gelukkig is het allemaal goed gegaan, en met jouw technische kennis moet het fixen daarvan niet teveel moeite kosten, toch? Alleen een boel tijd, denk ik... :?

Dat gedauw op de Duitse autobahn is inderdaad vervelend. Ik heb er zelf altijd lak aan gehad trouwens. Natuurlijk zo hypocriet als maar kan, want als ik iemand voor me heb die niet opschiet word ik ook pissig, maar enfin...Zo'n dikke Audi achter je tikt je heus niet aan als je met 160 op de linkerbaan hangt. Gewoon de binnenspiegel op de nachtstand (zie je'm ook niet meer) en nait soezen mor broezen! :D

Uiteraard naar rechts als het kan, maar niet als je moet remmen, want dan duurt het weer zolang voor je op de 160 zit... :P
Een Citroen (s)AX(o). Zó klein, daar stap je niet; die trek je aan. Als een oude spijkerbroek. En net als die spijkerbroek zit hij krap, maar scheurt 'ie lekker!
User avatar
Ceristimo
AX Master
AX Master
 
Posts: 1789
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Postby Losroyos » FriAug15, 2014 7:38:40 AM

Ik heb daar in de furio ook last van gehad. Die bleek een draadbreukje te hebben in die rubbere slang tussen de koets en de deur.
User avatar
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
 
Posts: 5461
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

PreviousNext

Return to Wie is wie/You and your car

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests

cron