Zo, 2 weken roadtrip door Europa gedaan, voelt alsof ik een maand weg ben geweest.
4700 km dr bij gezet, de 290k gepasseerd en een paar bergpassen op en afgereden, enzovoorts.
Auto heeft zich naar omstandigheden goed gehouden, Wel een paar puntjes die tegenvielen, daarover meer zometeen.
Eerst naar Tsjechië, naar Spindleruv Mlyn, hele gave zomerrodelbaan hebben ze daar. Ook naar een natuurpark geweest, waar ze hele hoge rotsformaties hebben. Lekker stuk gewandeld.
Daarna naar Praag, het was dr erg druk, te druk, beetje jammer. De vorige keer dat ik dr was was 't minder druk. Misschien iets om nog terug te gaan in de lente als het rustiger is.
Toen naar Wenen gereden, was dr nog nooit geweest. Vond het erg leuk, maar heb lang niet alles kunnen zien wat ik had willen zien. Daar ga ik zeker ook nog wel een keer (meerdere dagen) terug.
Grossglockner op en af gereden, erg mooi
Helaas was het restaurant al dicht, dus geen apfelstrudel.
Duurde wel een stuk langer dan verwacht, dus het was al donker toen ik bij Staller Sattel bovenaan stond bij het stoplicht. Desondanks, erg gaaf.
Daarna de nacht doorgereden, in Italië nog een aantal naamloze bergpassen over, om eenofandere reden wou m'n navigatiesysteem niet de snelweg vinden. Uiteindelijk op een snelweg terechtgekomen, en bij een tankstation een paar uurtjes geslapen.
Toen doorgereden naar Porec, Kroatië. Blauwe zee, koraalrif voor de camping, lekker snorkelen. Nog een grot bezocht, en de ruines van een groot kasteel. Erg mooi weer gehad.
Every bit as good as I remembered it, ben naar dezelfde camping geweest waar ik als een klein jochie met m'n ouders ook gestaan heb.
Het plan was om daarna door te rijden naar Venetië, maar we hadden dr allebei niet zo'n zin in, en na 2 hagelbuien met ijsblokjes zo groot als golfballen, besloten door te rijden naar Oostenrijk.
Stelviopas over gereden, veel haarspeldbochten, ik vond het zelf een beetje tegenvallen, het reed niet echt lekker. Wel Bergmarmotten gezien.
Daarna besloten om naar huis te gaan, ipv een camping te zoeken. Na 12 dagen vakantie waren we het allebei wel een beetje zat.
De Jaufen en Timmelsjoch pas, en nog wat bezienswaardigheden in dat gebied van Oostenrijk moeten dus wachten tot de volgende keer.
Hetzelfde met Spa, waar ik ook nog een dagje naartoe had gewild. Echter heb ik al een afspraak staan voor een campeermeeting daar over 3 weken, dus dat komt helemaal in orde.
Oh, en nog een stukje instant-karma, reed een kerel achter me met grootlicht aan, die vervolgens mij opzij wou seinen met z'n richtingaanwijzer (ik moest maar over een doorgetrokken streep heen blijkbaar), even later haalde ik 'm weer in, toen had ie blijkbaar geen haast, en toen ie me even later weer voorbij kwam vliegen (nogsteeds met grootlicht aan) werd ie aan de kant gezet door de politie.
pwned.
Hoewel de rit vrijwel probleemloos is verlopen, waren er wel wat probleempjes met de auto:
- De gare achteras, dat reed echt een partij onprettig op hoge snelheid, constant stuur-input nodig om rechtdoor te gaan bij hogere snelheden, en was me bijna fataal toen ik met bijna 160 op de klok een noodstop moest maken, waarbij de achterkant van de auto dus lekker alle kanten op ging. :X Op bochtige wegen gelukkig weinig van te merken, dus heb me zeker wel vermaakt verder, maar de lange rechte snelwegstukken waren absoluut niet leuk.
- De brandstoffilter. Die heb ik namelijk vakkundig gesloopt de avond voor vertrek, door de plastic ontwateringsschroef er finaal af te breken. Natuurlijk had de automaterialenzaak er 5 minuten voor sluitingstijd geen op voorraad, dus maar een benzinefiltertje van het schap geplukt en tussen de slang gepropt. Halverwege de vakantie was er lucht in gekomen, en sputterde de auto een beetje. Dus opnieuw ontlucht, en daarna was 't weer goed.
Zal maar een nieuwe brandstoffilter bestellen, dan kan 't weer aangesloten worden zoals 't hoort.
Overigens heb ik nog nooit een druppel water in die waterafscheider gevonden, dus denk dat ik het noodlot niet verder ga tarten, en daar nooit meer aan ga komen, of misschien zelfs een filter koop waar niet zo'n dom plastic aftapkraantje op zit.. Eens in het jaar een nieuw filter dr op en 't is wel goed.
- De remmen, ik heb nu alweer een trillende remschijf voor. Na het hard afraggen van een bergpas was het trillen weg, maar na een tijdje zonder te remmen op snelweg-snelheid te hebben gereden is het trillend stuur bij remmen weer terug. Ik vermoed een lichtjes aanlopende remklauw als veroorzaker.
Wishlist: andere remklauwen of revisie.
Voor de rest werken ze echt prima en zelfs na lomp naar beneden raggen van de Stelviopas (waar je, ondanks remmen op de motor, elke 20-30 seconden van 70 naar stapvoets moet remmen..) M'n velgen zijn nu wel echt zwart, tijd voor een poetsbeurt.
- Achterbanden liepen nog een klein beetje aan in sommige situaties (scherpe haarspeldbochten met veel hoogteverschil, sommige hobbels/drempels waarbij de auto hard in z'n vering klapt). Behalve de nieuwe (hogere) bumpstops ook nog aluminium klosjes als bumpstop-aanslagen monteren dus, dan zou 't wel opgelost moeten wezen..
- 57 pk hebben op de autobahn is k*t en andere bestuurders houden totaal geen rekening met het feit dat als je je momentum kwijtraakt, het lang duurt om weer op te trekken. Erg frustrerend, ik kan dr een hele lap tekst over schrijven, maar ik zal het maar laten.
Hoog tijd voor turbo dus.
Foto's en video's komen dr aan.